mandag 16. januar 2006

Skyt deg sjæl

Jeg hater FPS. Ikke sånn som man hater nazister, riktignok, eller gamle døende politikere som det nå ikke er lov å skrive stygt om lenger fordi de snart ligger så berusende stille, men sånn som man hater salt i stedet for sukker på grøten, eller nye popstjerner fulle av kredibilitet men tomme for innhold.

Det hører også med til historien at jeg forlengst har erklært meg for fattig til å spille pc-spill, så det er egentlig bare konsoll-FPS-er jeg virkelig hater. Jeg skjønner ikke vitsen, sjøl om jeg prøver og prøver. Men hypen tar jo faenmeg aldri slutt.

Hovedproblemet er kontrollene. På pc kan du skyte folk med musa, men på konsoll er det ingen mus. Dermed må utviklerne av FPS-er velge mellom to jævlig dårlige løsninger:
- Å bruke en analog stikke. Å sikte med en sånn er håpløst, for det tar så forbanna lang tid. Skal du snu deg nitti grader rundt med en analog spak er du enten dau som Ronald Reagan (skål, forresten) før du er framme, ellers er spillet så tregt at det venter på deg, men det er jo sinnsykt parodisk det også. Alternativet er at du flytter deg jævlig kjapt, men da blir finsiktinga så dårlig at du kuker en halvtime fram og tilbake før du treffer en dau dritt (hei igjen, Ronald). Meningsløst.
- Auto-aim. Altså automatisk sikting, vanligvis gjennomført ved at siktet ditt peker rett i brøstkassa på nærmeste jævel når du trykker R2 eller noe sånt. Det ødelegger sjølsagt halve vitsen med et skytespill og gjør at man blir støl i høyre føkkju-finger og kjeder seg gjennom fem hundre spenn. Kjedelig. Dritt.

Altså. Hvis ingen kan fortelle meg om at noen har løst dette, gidder jeg ikke. I hvertfall ikke sånne pretensiøse drittspill... Var det noen som sa Hal(l)o?

(Denne posten er henta fra Aslaks gamle blogg Drittspill)

1 kommentar:

Anonym sa...

Jeg synes f.eks. gears of war har løst dette fantastisk, med to analoge spaker. Fremdeles er det litt køddent med sniper-scope, men etter to timers spilling begynte jeg å kicke assen til skurkene og ikke omvendt.

Det hjelper selvsagt å spill co-op, sånn at man kan hjelpe hverandre til man ikke lenger er så klønete at man trenger hjelp.

Øvelse gjør mester.